Anam Cara educatie boerderij

Uiteindelijk blijft Theo toch ook een boerenzoon en verloochent hij zijn Hogere Landbouwschool opleiding tot praktijkleraar veeteelt niet. Sinds hij in Kayunga woont heeft hij, samen met anderen, geïnvesteerd in een veehouderijbedrijf. Het fokken van varkens heeft hij, met pijn in het hart, opgegeven na twee keer vrijwel alle dieren verloren te hebben door een uitbraak van de Afrikaanse varkenspest.

De focus is nu op melkkoeien (hij kruist het originele Fries Hollandse ras terug), melkgeiten en legkippen. Kagumba is zijn rechterhand en bedrijfsleider. Er wordt kaas en eieren verkocht op de boerenmarkt in de stad.

Het belangrijkste doel is nog altijd het delen van kennis. Heel geregeld komen er schoolklassen op bezoek. Voor de meeste kinderen is het bezoek aan een boerderij een beleving. Ook kinderen in Kampala hebben vaak geen idee waar de melk vandaan komt!

Jaren geleden liepen de trainingen voor andere boeren wat vast omdat Theo weigerde de landbouwvoorlichters die de boerengroepen naar de boerderij brachten steekpenningen te betalen. Maar inmiddels wordt er gewerkt aan een herstart. Geïnspireerd door de Cow Signals training company en hun publicaties werkt Theo nu aan een nieuwe praktijk cursus melkveehouderij in Uganda.